Czym jest VR?
Rzeczywistość wirtualna (ang. virtual reality) to środowisko cyfrowe generowane przez komputer, które możemy obserwować za pomocą odpowiednich okularów lub hełmu. Pierwsze komercyjne produkty umożliwiające nam poznanie tej technologii, m.in. Oculus, dysponowały dosyć ubogą szatą graficzną, jednak obecnie dysponujemy już narzędziami odtwarzającymi wygenerowany świat w full HD, a niedługo nawet 4k - chińska firma Pimax przymierza się do wprowadzenia na rynek okularów obsługujących tę rozdzielczość.
Zastosowanie dzisiaj
Większości z nas, gdy myślimy "VR", w pierwszej kolejności przychodzą na myśl gry. I nie bez powodu - wypuszczony na początku tego roku Resident Evil 7 Biohazard wprawdzie nie sprzedał się wybitnie dobrze, jednak pokazał, że wirtualna rzeczywistość może być idealnym środowiskiem dla gier. Zwłaszcza jeżeli mają one nas straszyć. Dzięki wykorzystanej technologii gracz ma możliwość doznać naprawdę silnej imersji, przez co jeszcze bardziej przeżywa opowiadaną przez tytuł historię. Choć nie można powiedzieć, że Capcom zaliczył spektakularny sukces finansowy, to z całą pewnością przetarł istotny szlak dla tego typu rozrywki.
Jednak wirtualną rzeczywistość wykorzystuje się nie tylko dla przyjemności. Jest ona bardzo przydatna we wszelkiego rodzaju symulatorach i programach szkolących, dzięki którym piloci, żołnierze, kierowcy czy różnego rodzaju ratownicy mogą "na sucho" trenować swoje umiejętności, zanim przesiądą się do prawdziwych maszyn.
Technologia bez wad?
Niestety jak każda rzecz na ziemi, VR również ma swoje minusy. W pierwszych wersjach Oculusa prawie niemożliwe było korzystanie z nich na stojąco, ponieważ nasz błędnik wariował i człowiek się przewracał. Również czas używania gogli był mocno ograniczony ze względu na nudności wywołane niewielkimi opóźnieniami reakcji, jakie zachodziły podczas korzystania z VR. Obecnie część osób nadal ma z tym problem, a mimo tego, że nasz błędnik nie ma większego problemu z nowymi hełmami, to nadal oglądając symulację upadku "automatycznie" się przewrócimy. Gogle wirtualnej rzeczywistości mogą także skutecznie męczyć wzrok, ponieważ ich soczewki znajdują się bardzo blisko oka, zdecydowanie bliżej niż w przypadku tradycyjnego monitora. Z tego powodu do hełmu lub okularów należy przyzwyczajać się stopniowo i nie używać ich przez bardzo długi czas.
Kto może zyskać na VR?
Nie jest dla nikogo dziwne, że wirtualną rzeczywistością zainteresował się szeroko pojęty handel. Dzięki technologii VR/AR sklepy internetowe mogą zaprezentować swój produkt dosłownie z każdej strony, co w niektórych sytuacjach może zaważyć na decyzji kupna. Ponieważ obie te techniki rozwijają się, w dziedzinie handlu internetowego można zaobserwować powstający trend vCommerce, który skupia się na wykorzystaniu wspomnianych nowinek na potrzeby reklamy i sprzedaży online.
Z dobrodziejstw wirtualnej rzeczywistości korzystają także inne rynki. Przez ostatnie dwa lata pewien polski startup stworzył RemmedVR, usługę pozwalającą korygować wybrane wady wzroku. Sam projekt jest innowacją na skalę światową. VR ma - lub może mieć - zastosowanie także na polu edukacyjnym, developerskim, reklamowym oraz przy projektowaniu przestrzeni. Dzięki VR architekt ma szansę zaprezentować swoje pomysły w o wiele lepszy i bardziej efektowny sposób, niż przy pomocy zwykłego modelu 3D.
Choć jest to technologia wciąż rozwijająca się, nie można zaprzeczyć, że VR szturmem zdobył serca fanów tego typu nowinek, a także pokazał, jak wiele można jeszcze zrobić dla poprawienia wygody i wydajności w różnych branżach. Każdy technologiczny geek powinien choć raz spróbować zmierzyć się z wirtualną rzeczywistością, ponieważ daje to niesamowitą satysfakcję, a być może niedługo stanie się dla nas czymś zupełnie powszechnym.