Dekada społecznościówek
Przeniknęły do naszego życia, jak kiedyś telewizory, czy samochody.

Postęp technologiczny oraz rosnąca popularność Internetu zaowocowały intensywnym rozwojem Mediów Społecznościowych. Atrakcyjność Mediów Społecznościowych rośnie z roku na rok, nieustannie poszerza się grono ich użytkowników. Już dawno przestały być one uznawane wyłącznie za strefę kontaktu ze znajomymi. Z ich potencjału korzystają ogromne przedsiębiorstwa, które dostrzegają bardzo duży zysk w tym niezwykłym zjawisku. Co zatem czyni je takimi atrakcyjnymi?

Skąd ta fala?

Rozwój Social Media nieodłącznie związany jest z komputeryzacją i zwiększeniem przepustowości łącz internetowych. Pierwsze serwisy społecznościowe powstały w latach dziewięćdziesiątych w Stanach Zjednoczonych. Wraz z początkiem XXI wieku trend ten dotarł do Polski, gdzie powstał pierwszy w kraju komunikator internetowy - Gadu Gadu. Został on przyjęty przez Polaków z ogromnym entuzjazmem. Stanowił doskonałą alternatywę dla ogólnodostępnych wówczas telefonów stacjonarnych. Urządzenia mobilne dopiero wchodziły na rynek, a koszty SMS'ów były dość wysokie. Choć coraz bardziej popularnym środkiem komunikacji stawał się E-Mail, komunikatory internetowe pozwalały na dużo wygodniejsze i szybsze kontaktowanie się ze znajomymi oraz prowadzenie konwersacji w czasie rzeczywistym. Początek XXI wieku zaowocował również innymi polskimi serwisami, wśród których szczególną popularnością cieszyła się Fotka, pozwalająca na udostępnianie zdjęć.

Fb, yt, twitter

Przełomowa stała druga połowa dekady, kiedy to zostały uruchomione znane wszystkim serwisy takie, jak YouTube, Twitter, czy Facebook. W Polsce debiutowała również bardzo popularna w tamtym czasie Nasza Klasa. Co łączyło wszystkie wspomniane wyżej serwisy i co uczyniło je atrakcyjnymi w oczach użytkowników? Przede wszystkim dały one nieznane dotychczas możliwości. Pozwalały na publikowanie własnych plików w sieci, co wcześniej stanowiło wyłącznie przywilej webmasterów. Pod zamieszczoną treścią inni użytkownicy mogli zostawiać komentarze, również z załączonymi plikami. Media społecznościowe zaczęły pełnić także rolę komunikatorów i forów. Uniwersalność, którą się cechują, pozwala nie tylko na łatwy dostęp do wielu grup dyskusyjnych, ale również na ich szybkie utworzenie.

 

Mediów Społecznościowych powstało bardzo dużo. Wiele z nich nie przetrwało silnej konkurencji. Spadło znaczenie krajowych serwisów, gdyż niezwykle ważnym aspektem dla użytkowników jest globalny charakter usługi. Wspomniane wcześniej Fotka, Nasza Klasa czy Gadu Gadu przestały cokolwiek znaczyć wobec potęgi Facebooka i Messengera. Serwisy udostępniające filmy całkowicie straciły na znaczeniu przy YouTubie. Ostatnimi czasy można jednak zaobserwować powrót do mniejszych serwisów, co spowodowane jest polityką prywatności lub kontroli treści prowadzonej przez Facebook'a oraz walki z piractwem, która z kolei jest domeną YouTube'a. Niemniej jednak Facebook i Google pozostają najbardziej znaczącymi graczami na rynku Social Media i zapewne przez długi czas nie ulegnie to zmianie.

Nowe media

Dużą popularnością zaczęły się cieszyć aplikacje takie, jak Instagram, Snapchat, Tumblr czy randkowy Tinder. Na popularność danego serwisu ma w tym momencie wpływ jego prostota i kompatybilność z różnymi aplikacjami, innymi serwisami, a przede wszystkim z urządzeniami mobilnymi. Ludzie nie lubią tracić czasu ani na rejestrację ani logowanie się przez przeglądarkę. Sukcesy odnoszą te serwisy, które pozwalają na publikowanie treści za pomocą kilku kliknięć z poziomu Smartfona, obejrzenie filmiku na tablecie, czy skontaktowanie się z osobą z drugiego końca świata z dowolnego miejsca. Jeżeli chodzi o dzisiejsze potrzeby użytkowników, to w zasadzie pozostają one takie same, jakie były dziesięć lat temu; sukces odnoszą Ci gracze, którzy umożliwią użytkownikowi prostsze publikowanie treści, szybszą komunikacje i nowe możliwości, skupione w obrębie jednego serwisu.

Komentarze

Brak komentarzy