Motoryzacja oparta na solarnych bateriach to rozwinięcie napędu elektrycznego, a właściwie sposobu ładowania baterii. Wbrew pozorom prace nad taką koncepcją trwają już wiele lat. Pierwsze próby skonstruowania pojazdu na baterie słoneczne były podejmowane już latach sześćdziesiątych w USA.
W obecnych czasach różni producenci z różnych krajów przedstawiają swoje koncepcyjne samochody o napędzie solarnym. Są to zazwyczaj koncepcyjne pojazdy, z niskim współczynnikiem oporu, z niskimi oporami toczenia, skonstruowane tak, aby zmaksymalizować dystans pokonywany przez samochód.
Samochody prototypowe z napędem solarnymi startują w rajach w krajach gdzie ilość dni słonecznych i poziom nasłonecznienia jest duży. Do najpopularniejszych należą 3 imprezy: trasa z Waszyngtonu do Orlando na Florydzie pn. American Solar Challange, w Austrii z Darwin do Adelajd pn. Word Solar Challenge, w RPA pn. Sasol Solar Challenge.
Najważniejsze pojazdy solarne wyprodukowane prototypowo:
- Promyk Słońca, pojazd z 1987 roku, wyprodukowany przez General Motors we współpracy z NASA. Był on z aluminium i miał 8 metrów kwadratowych paneli słonecznych. Na trasie rajdu American Solar Challange w Austrii na jednym z punktów kontrolnych osiągnął przewagę 960 kilometrów. Do niego należy ówczesny rekord prędkości pojazdów solarnych w Księdze Guinessa, który wynosi 79 km/h.
- Astrolab firmy Venturi z Monako. Astrolab to kabriolet, w którym kierowca i pasażer siedzieli w otwartej kabinie. Waga samochodu wnosiła 280 kg a moc silnika 21 KM. Naładowane promieniami słonecznymi akumulatory pozwalały na jazdę na odległość 100 kilometrów.
- SolarWordGT jako konstrukcja studentów Wyższej Szkoły w Bochum z 1999 roku, to ważący 260 kilogramów pojazd, osiągający prędkość 120 km/h. Energii zgromadzonej w akumulatorach ładowanych przez panele słoneczne wystarczało na przejechanie 275 kilometrów.
- W 2011 roku inny studencki projekt, stworzony przez studentów z Uniwersytetu w Nowej Południowej Walii w Australii, pobił rekord Guinnessa z 1987 roku pojazdów solarnych, który od tej pory wynosił 88 kilometrów na godzinę.
- Eagle One oraz Eagle Two to prototypowe pojazdy solarne skonstruowane przez studentów Politechniki Łódzkiej z Instytutu Maszyn Przepływowych. Mogą on przy słonecznej pogodzie przejechać dystans nawet 1500 km i jechać z prędkością 50 km/h. Pojazdy potrzebują połowy energii jaką że zużywa przycięty czajnik elektryczny. Właśnie ten zespół startował w Word Solar Challange w 2015 roku na dystansie 3000 km. Zespół wystartował też Sasol Solar Challenge w 2016 na dystansie 2817 km.
Ford jest producentem, który przedstawił prototyp zbliżony do obecnych aut. C-Max Solar Energi to samochód wykorzystujący energię z promieni słonecznych pozyskaną z 1,5 meta kwadratowego paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na dachu pojazdu. Samochód z tego źródła może uzyskać równowartość około 8 kW w ciągu dnia. To wystarcza aby podróżować na niewielkich odległościach np. do sklepu lub pracy. To jednak nie wystarcza na dalsze odległości, ale Ford zostawił możliwość doładowywania z gniazdka lub korzystania z tradycyjnego paliwa.
Prowadzone są prace nad coraz wydajniejszymi panelami, które wspomogą normalne samochody.
Audi ogłosiła nawiązanie współpracy z chińską firmą Hanergy Vocem. Efektem współpracy mają być panele słoneczne, które będą zasilać urządzenia pokładowe samochodów.
Jednak dopiero przed nami są panele, które będą wspomagały ładowanie aut elektrycznych, a może nawet będą samodzielnym źródłem zasilania. To wymaga jeszcze podniesienia efektywności paneli słonecznych (obecnie sprawność paneli to ok. 25%), zmniejszenia ich masy i rozmiarów, a także ceny.
Wydaje się że to będzie naturalna ewolucja samochodów z panelami słonecznymi. Panele będą wspierać samochody elektryczne, a może i napędzanych tradycyjnymi paliwami, a w przyszłości staną się być może samodzielnymi źródłami energii elektrycznej dla pojazdów poruszających się także w mniej sprzyjającym klimacie. Ich ceny osiągną poziom cen dzisiejszych samochodów z napędem elektrycznym.